ALGEMENE VOORWAARDEN V.O.F. Kattenkwaad Creative

 

Voor Opdrachtgevers

Ten aanzien van de dienstverlening van Kattenkwaad Creative gelden de volgende algemene voorwaarden (hierna te noemen: Voorwaarden) en alle toepasselijke wettelijke regels. Door gebruik te maken van de diensten van Kattenkwaad Creative aanvaardt de Opdrachtgever akkoord te gaan (met) en aan deze Voorwaarden gebonden te zijn vanaf het (schriftelijke of mondeling) accepteren van een offerte of in ieder geval vanaf de aanvang van de dienstverlening door Opdrachtnemer. Deze Voorwaarden zullen bij aanvang van de dienstverlening digitaal toegezonden worden aan Opdrachtgever en zijn eveneens te raadplegen via de Kamer van Koophandel en via de website (www.kattenkwaadcreative.nl) van Opdrachtnemer. 

Kattenkwaad Creative
Schoolstraat 115
2251BG Voorschoten

Dossiernummer Kamer van Koophandel: 80143938
BTW-nummer: NL861566725B01

Met de (gedeponeerde) handelsnamen:

  • Filmkantoor
  • Kattenkwaad Creative
  • schoolpositioneren.nl

hierna te noemen: Opdrachtnemer

Inhoudsopgave

Artikel 1 Definities
Artikel 2 Algemeen
Artikel 3 Offertes
Artikel 4 Uitvoering van de Overeenkomst
Artikel 5 Wijziging van de Opdracht
Artikel 6 Contractsduur; uitvoeringstermijn
Artikel 7 Honorarium
Artikel 8 Betaling
Artikel 9 Eigendomsvoorbehoud
Artikel 10 Incassokosten
Artikel 11 Klachten
Artikel 12 Opzegging
Artikel 13 Opschorting en ontbinding
Artikel 14 Teruggave ter beschikking gestelde zaken
Artikel 15 Aansprakelijkheid
Artikel 16 Vrijwaringen
Artikel 17 Risico-overgang
Artikel 18 Overmacht
Artikel 19 Geheimhouding
Artikel 20 Intellectuele eigendom en auteursrechten
Artikel 21 Monsters en modellen
Artikel 22 Beveiliging en privacy
Artikel 23 Geschillen
Artikel 24 Toepasselijk recht
Artikel 25 Wijziging en vindplaats van de Voorwaarden

 

Artikel 1 Definities

  1. In deze Voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
    1. Opdrachtnemer: de Opdrachtnemer en gebruiker van de algemene voorwaarden.
    2. Opdrachtgever: de wederpartij van Opdrachtnemer.
    3. Overeenkomst: de overeenkomst tot dienstverlening, dikwijls in de vorm van de aanvaarding van een door Opdrachtnemer uitgebrachte offerte.
    4. Opdracht: de bij Overeenkomst overeengekomen dienstverlening.

Artikel 2 Algemeen

  1. Deze Voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen Opdrachtnemer en een Opdrachtgever waarop Opdrachtnemer deze Voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze Voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
  2. De onderhavige Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met Opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
  3. Eventuele afwijkingen op deze Voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
  4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere (algemene) voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
  5. Indien een of meerdere van de bepalingen in deze Voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze Voorwaarden volledig van toepassing. Opdrachtnemer en Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.

Artikel 3 Offertes

  1. De door Opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 30 dagen na verstrekking, tenzij anders aangegeven. Opdrachtnemer is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen wordt bevestigd, tenzij anders aangegeven.
  2. De prijzen in de genoemde offertes zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de Opdracht te maken kosten, waaronder verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
  3. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod is Opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De Opdracht komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Opdrachtnemer anders aangeeft.
  4. Een samengestelde prijsopgave verplicht Opdrachtnemer niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
  5. Offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
  6. Wanneer de Opdrachtgever dezelfde opdracht tegelijkertijd aan meerdere aanbieders heeft opgevraagd, dient de Opdrachtgever de Opdrachtnemer hiervan op de hoogte te stellen.

Artikel 4 Uitvoering van de Overeenkomst

  1. Opdrachtnemer zal de Opdracht naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
  2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de Opdracht dit vereist, heeft Opdrachtnemer het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
  3. De startdatum van een project wordt geacht te beginnen zodra de offerte door Opdrachtgever is goedgekeurd en ondertekend. Vanaf dat moment begint Opdrachtnemer met de conceptuele en creatieve voorbereiding van de opdracht.
  4. Door de acceptatie van een offerte stemt Opdrachtgever ermee in dat Opdrachtnemer energie en tijd investeert in de ontwikkeling van een project en dat eventuele annuleringskosten, zoals beschreven in artikel 13, van toepassing zijn.
  5. De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Opdracht, tijdig aan Opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de Opdracht benodigde gegevens niet tijdig aan Opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de Opdracht op te schorten en / of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de Opdrachtgever in rekening te brengen.
  6. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, wanneer Opdrachtnemer is uitgegaan van door de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens.
  7. Indien is overeengekomen dat de Opdracht in fasen zal worden uitgevoerd kan Opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat de Opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd en hiervoor de afgesproken vergoeding heeft voldaan.
  8. Indien door Opdrachtnemer of door Opdrachtnemer ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van Opdrachtgever of een door Opdrachtgever aangewezen locatie, draagt Opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
  9. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de Opdracht schade lijden en welke aan Opdrachtgever toerekenbaar is.
  10. Voor iedere opdracht wijst de Opdrachtgever één contactpersoon aan. Alle communicatie tussen Opdrachtnemer en de Opdrachtgever verloopt via deze persoon. De contactpersoon heeft de verantwoordelijkheid om uit naam van de Opdrachtgever te handelen.

Artikel 5 Wijziging van de Opdracht

  1. Indien tijdens de uitvoering van de Opdracht blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
  2. Indien partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal de Opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
  3. Indien de wijziging van of aanvulling op de Overeenkomst financiële en / of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal Opdrachtnemer de Opdrachtgever hierover zo spoedig mogelijk inlichten.
  4. Indien een vast honorarium is overeengekomen zal Opdrachtnemer daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
  5. In afwijking van lid 3 zal Opdrachtnemer geen meerkosten in rekening brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan Opdrachtnemer kunnen worden toegerekend.

Artikel 6 Contractsduur; uitvoeringstermijn

  1. De Overeenkomst tussen Opdrachtnemer en een Opdrachtgever wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de Overeenkomst anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
  2. Is binnen de looptijd van de Overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de Opdrachtgever Opdrachtnemer derhalve schriftelijk in gebreke te stellen.
  3. Wanneer Partijen een abonnement-constructie in een of andere vorm overeengekomen zijn of in ieder geval een dienst naar aard van langere termijn (al dan niet middels een derde partij), komen Partijen overeen dat zo’n abonnement of dienst doorbelast wordt naar Opdrachtgever voor de duur van abonnement of dienst. Opdrachtnemer spant zich in om tijdig de Opdrachtgever te informeren over het doorlopen van een abonnement/dienst. Het is aan Opdrachtgever om zich te informeren over een eventuele opzegtermijn en daar, mits gewenst, tijdig naar te handelen. In geen geval kan het stilzwijgend verlengen van een abonnement of dienst afgenomen van een derde partij ten behoeve van Opdrachtgever aan Opdrachtnemer tegengeworpen worden.

Artikel 7 Honorarium

  1. Voor Opdrachten waarin een vast honorarium wordt aangeboden of is overeengekomen, gelden de leden 2., 5. en 6. t/m 8. van dit artikel. Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, gelden de leden 3. t/m 8. van dit artikel.
  2. Partijen kunnen bij het tot stand komen van de Overeenkomst een vast honorarium overeenkomen.
  3. Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Opdrachtnemer, geldende voor de periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
  4. Het honorarium is en eventuele kostenramingen zijn exclusief BTW.
  5. Bij opdrachten met een looptijd van meer dan 1 maand kunnen de verschuldigde kosten periodiek in rekening worden gebracht.
  6. Indien Opdrachtnemer met de Opdrachtgever een vast honorarium of uurtarief overeenkomt, is Opdrachtnemer niettemin gerechtigd tot verhoging van dit honorarium of tarief bij het aangaan van nieuwe overeenkomsten.
  7. Opdrachtnemer is gerechtigd prijsstijgingen door te berekenen indien Opdrachtnemer kan aantonen dat tussen het moment van aanbieding en levering, de tarieven ten aanzien van bijvoorbeeld lonen aanmerkelijk zijn gestegen.
  8. Bovendien mag Opdrachtnemer het honorarium verhogen wanneer tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten van de Overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan Opdrachtnemer, dat in redelijkheid niet van Opdrachtnemer mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten tegen het oorspronkelijk overeengekomen honorarium.
  9. Ongeacht het overeenkomen van een vast of variabel honorarium, zijn reiskosten gemaakt ter uitvoering van de opdracht altijd op basis van nacalculatie:
    1. 0,35 cent per km voor verplaatsingen met een auto;
    2. 0,65 cent per km voor verplaatsingen met een bus.

Reiskosten worden berekend vanuit het kantoor van Opdrachtnemer  of vanaf de locatie van de freelancer/leverancier/acteur of enige andere overeengekomen locatie benodigd voor uitvoering van de Opdracht.

Artikel 8 Betaling

  1. Betaling dient te geschieden binnen 21 dagen na factuurdatum, op een door Opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gedeclareerd. Bezwaren tegen de hoogte van de declaraties schort de betalingsverplichting niet op.
  2. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de termijn van 21 dagen dan is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is, in welk geval de wettelijke rente geldt. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige bedrag.
  3. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de Opdrachtgever zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.

Artikel 9 Eigendomsvoorbehoud

  1. Alle door Opdrachtnemer geleverde zaken, daaronder eventueel mede begrepen ontwerpen, schetsen, tekeningen, films, software, (elektronische) bestanden, enz., blijven eigendom van Opdrachtnemer. Wanneer de Opdrachtgever alle navolgende verplichtingen uit alle met Opdrachtnemer gesloten overeenkomsten is nagekomen, wordt door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever gebruiksrecht verleend op alle in de Overeenkomst opgenomen zaken.
  2. De Opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
  3. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is Opdrachtgever verplicht Opdrachtnemer zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan op de hoogte te stellen.
  4. Voor het geval dat Opdrachtnemer zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de Opdrachtgever reeds nu onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming aan Opdrachtnemer of door deze aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van Opdrachtnemer zich bevinden en die zaken mede terug te nemen.

Artikel 10 Incassokosten

  1. Indien de Opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van Opdrachtgever. In ieder geval is Opdrachtgever in het geval van een geldvordering incassokosten verschuldigd. De incassokosten worden berekend overeenkomstig het incassotarief zoals door de Nederlandse Orde van Advocaten in incassozaken wordt geadviseerd.
  2. Indien Opdrachtnemer hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
  3. De eventuele gemaakte redelijke gerechtelijke en executiekosten komen eveneens voor rekening van Opdrachtgever. (Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 6).

Artikel 11 Klachten

  1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de Opdrachtgever binnen 8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan Opdrachtnemer. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat Opdrachtnemer in staat is adequaat te reageren.
  2. Indien een klacht gegrond is, zal Opdrachtnemer de werkzaamheden alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de Opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door de Opdrachtgever schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
  3. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, zal Opdrachtnemer slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 15.

Artikel 12 Opzegging

  1. Beide partijen kunnen de Overeenkomst te allen tijde schriftelijk opzeggen.
  2. Indien de Overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Opdrachtgever, heeft Opdrachtnemer recht op compensatie vanwege het daardoor ontstane en aannemelijk te maken bezettingsverlies, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan Opdrachtnemer zijn toe te rekenen. Voorts is Opdrachtgever alsdan gehouden tot betaling van de declaraties voor tot dan toe verrichtte werkzaamheden. De voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden zullen dan ook onder voorbehoud ter beschikking worden gesteld aan Opdrachtgever.
  3. Indien de Overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Opdrachtnemer, zal Opdrachtnemer in overleg met Opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan Opdrachtgever toerekenbaar zijn.
  4. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor Opdrachtnemer extra kosten met zich meebrengt, worden deze aan Opdrachtgever in rekening gebracht.

Artikel 13 Opschorting en ontbinding

  1. Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst te ontbinden, indien:
    • Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet of niet volledig nakomt;
    • Na het sluiten van de Overeenkomst Opdrachtnemer ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat om te vrezen dat de Opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt;
    • Opdrachtgever bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is.
  1. Voorts is Opdrachtnemer bevoegd de Overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
  2. Indien Opdrachtgever de Opdracht wenst te annuleren of een deel daarvan, dient hij dit schriftelijk aan Opdrachtnemer mee te delen. 
  3. Wanneer Opdrachtgever een specifiek element van de Opdracht wenst te annuleren (te denken valt aan een specifieke sessie, draaidag of ander element onderdeel van de uitgebrachte offerte), hangt het van de termijn van annulatie af of overeenkomend deel van de offerte/projectwaarde achterwege gelaten kan worden door Opdrachtnemer of dat (een deel van) de projectwaarde in rekening gebracht zal worden:
    • Annulering tot één week vóór de afgesproken activiteit: kosteloos.
    • Annulering binnen één week vóór de afgesproken activiteit: 25% van het overeengekomen bedrag voor de betreffende activiteit.
    • Annulering binnen twee dagen vóór de afgesproken activiteit: 50% van het overeengekomen bedrag voor de betreffende activiteit.
    • Annulering één dag vóór de afgesproken activiteit: 100% van het overeengekomen bedrag voor de betreffende activiteit.
    • Genoemde percentages zijn exclusief eventuele al gemaakte kosten, zoals reiskosten, materiaalkosten of kosten voor ingehuurde derden, die niet meer geannuleerd kunnen worden.
  1. Bij annulering van de gehele opdracht, na ondertekening van de offerte maar vóór aanvang van de draaidagen of werkzaamheden, is Opdrachtgever een vergoeding van 10% van het totale offertebedrag verschuldigd, vermeerderd met de gemaakte kosten en gewerkte uren. Onder gemaakte kosten en gewerkte uren zijn onder andere te verstaan: kosten voor conceptontwikkeling, voorbereidingstijd, reis- en verblijfskosten en kosten voor materialen of diensten die reeds besteld zijn en niet meer kunnen worden geannuleerd.
  2. Indien de Overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Opdrachtnemer de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en Overeenkomst.
  3. Opdrachtnemer behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.

Artikel 14 Teruggave ter beschikking gestelde zaken

  1. Indien Opdrachtnemer aan Opdrachtgever bij de uitvoering van de Opdracht zaken ter beschikking heeft gesteld is Opdrachtgever gehouden het geleverde binnen 14 dagen in oorspronkelijke staat, vrij van gebreken en volledig te retourneren. Indien de Opdrachtgever deze verplichting niet nakomt, zijn alle hieruit voortvloeiende kosten voor zijn rekening.
  2. Indien Opdrachtgever, om welke reden ook, na daartoe strekkende aanmaning, alsnog in gebreke blijft met de onder 1. genoemde verplichting, heeft Opdrachtnemer het recht de daaruit voortvloeiende schade en kosten, waaronder de kosten van vervanging, op Opdrachtgever te verhalen.

Artikel 15 Aansprakelijkheid

  1. Indien Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
  2. Indien Opdrachtnemer aansprakelijk is voor directe schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag van de door de assuradeur van Opdrachtnemer te verstrekken uitkering, althans tot maximaal tweemaal het declaratiebedrag, althans dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor directe schade is te allen tijde beperkt tot maximaal € 2.000,00 (Zegge: tweeduizend euro).
  3. In afwijking van hetgeen onder lid 2 van dit artikel is bepaald, wordt bij een Opdracht met een langere looptijd dan zes maanden, de aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste twee maanden verschuldigde gedeelte van het honorarium.
  4. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
    • De redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze Voorwaarden;
    • De eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Opdrachtnemer aan de Overeenkomst te laten beantwoorden, tenzij deze niet aan Opdrachtnemer toegerekend kunnen worden;
    • Redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze Voorwaarden.
  1. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
  2. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor enige en alle schade aangericht door derden (daaronder expliciet begrepen publiek en leveranciers) tijdens georganiseerde activiteiten zoals bijvoorbeeld livestreams en evenementen. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer uitdrukkelijk voor dergelijke aansprakelijkheid.
  3. Tijdens een evenement of een livestream op een locatie georganiseerd of gefaciliteerd door Opdrachtgever, is Opdrachtgever eveneens verantwoordelijk voor een werkende internetverbinding en overige niet-werkende techniek of (digitale) middelen. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer uitdrukkelijk voor enige aansprakelijkheid, vertragingskosten of andersoortige kosten ten gevolge van het niet (correct) functioneren van een internetverbinding en overige niet-werkende techniek of (digitale) middelen. Extra kosten die Opdrachtnemer redelijkerwijs maakt ten gevolge van dergelijk niet of slecht functioneren van eerdergenoemde middelen, vergoedt Opdrachtgever aan Opdrachtnemer. 
  4. De in deze Voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid voor directe schade gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Opdrachtnemer of zijn ondergeschikten.

Artikel 16 Vrijwaringen

  1. De Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op door de Opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de Opdracht worden gebruikt.
  2. Indien Opdrachtgever aan Opdrachtnemer informatiedragers, elektronische bestanden of software etc. verstrekt, garandeert deze dat de informatiedragers, elektronische bestanden of software vrij zijn van virussen en defecten.

Artikel 17 Risico-overgang

Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die voorwerp van de Overeenkomst zijn, gaat op Opdrachtgever over op het moment waarop deze aan Opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in de macht van Opdrachtgever of van een door Opdrachtgever aan te wijzen derden worden gebracht.

Artikel 18 Overmacht

  1. Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.
  2. Onder overmacht wordt in deze voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is de verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van Opdrachtnemer worden daaronder begrepen.
  3. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat Opdrachtnemer zijn verplichtingen had moeten nakomen.
  4. Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de Overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden is ieder der partijen gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
  5. Voor zover Opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de Overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te declareren. Opdrachtgever is gehouden deze declaratie te voldoen als ware het een afzonderlijke Overeenkomst.

Artikel 19 Geheimhouding

  1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun Overeenkomst van elkaar of uit andere bronnen hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
  2. Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, Opdrachtnemer gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en Opdrachtnemer zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is Opdrachtnemer niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot ontbinding van de Overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.

Artikel 20 Intellectuele eigendom en auteursrechten

  1. Onverminderd het overige in deze Voorwaarden bepaald, behoudt Opdrachtnemer zich de (eigendoms)rechten en bevoegdheden voor die Opdrachtnemer toekomen op grond van de Auteurswet of overige wet- en regelgeving betrekking hebbende op intellectueel eigendom. Alle rechten van intellectuele eigendom, waaronder begrepen het auteursrecht, op alle door Opdrachtnemer ontwikkelde of geproduceerde werken, zoals films, video’s, scripts, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software en andere materialen (hierna: “Werken”), berusten bij Opdrachtnemer, tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk is overeengekomen.
  2. Opdrachtgever verkrijgt een niet-exclusieve, niet-overdraagbare licentie om de Werken te gebruiken voor het specifiek (schriftelijk) overeengekomen doel. Opdrachtgever is niet gerechtigd de Werken te verveelvoudigen, openbaar te maken, te wijzigen, aan te passen of te bewerken zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer. Opdrachtgever erkent dat het gebruik van de Werken beperkt is tot de reikwijdte van de verleende licentie.
  3. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om de Werken, geheel of gedeeltelijk, te gebruiken voor eigen promotiedoeleinden of in andere projecten, tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk is overeengekomen.
  4. Opdrachtnemer behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voorzover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
  5. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het verkrijgen van alle noodzakelijke toestemming(en) voor het gebruik van portretten in de Werken. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor enige inbreuk op het portretrecht.
  6. Opdrachtnemer bewaart de materialen gedurende minimaal 1 jaar na voltooiing van het project. Na deze periode is Opdrachtnemer gerechtigd de materialen te vernietigen, tenzij Opdrachtgever schriftelijk verzoekt om de materialen langer te bewaren.
  7. De Opdrachtgever kan in overleg met de Opdrachtnemer het intellectueel eigendom van het materiaal afkopen zodat het de Opdrachtgever vrijstaat om het afgekochte materiaal zelf te bewerken en te gebruiken. De Opdrachtgever is dan volledig verantwoordelijk voor het bewerkte materiaal. 
  8. Voor voice-overs, de inzet van bepaalde presentatoren (bijvoorbeeld Bekende Nederlanders) en andere specifieke (in de offerte benoemde) elementen kunnen aparte/afwijkende afspraken worden gemaakt met betrekking tot het auteursrecht. Het kan zijn dat er een buy-out wordt gevraagd, dat de beelden zonder extra betaling niet geadverteerd mogen worden, of dat het gebruik van de beelden slechts voor een bepaalde periode is afgekocht. Hiertoe wordt een afzonderlijke overeenkomst gesloten waarin de voorwaarden voor gebruik, waaronder het auteursrecht, nader gestipuleerd wordt. Deze afzonderlijke overeenkomst prevaleert boven de bepalingen in deze Voorwaarden.
  9. Het niet uitoefenen of afdwingen door Opdrachtnemer van enig recht of enige bepaling van deze Voorwaarden zal niet fungeren als een afstand van dat recht of die bepaling. Het afstand doen van enige bepaling of recht zal alleen effectief worden wanneer dit schriftelijk is vastgelegd en ondertekend door Opdrachtnemer.

Artikel 21 Monsters en modellen

  1. Is aan de Opdrachtgever een monster of model getoond of verstrekt, dan wordt het vermoed slechts als aanduiding te zijn verstrekt, tenzij uitdrukkelijk wordt overeengekomen dat het te leveren product daarmee zal overeenstemmen.
  2. Bij een opdracht ter zake van een onroerende zaak wordt vermelding van de oppervlakte of andere afmetingen en aanduidingen eveneens vermoed slechts als aanduiding bedoeld te zijn, zonder dat het te leveren product daaraan behoeft te beantwoorden.

Artikel 22 Beveiliging en privacy

  1. Opdrachtgever geeft door het aangaan van een Overeenkomst toestemming aan Opdrachtnemer zijn of haar persoonsgegevens te verwerken ten behoeve van de uitvoering van de Opdracht. Deze persoonsgegevens zijn slechts toegankelijk voor Opdrachtnemer en worden niet aan derden verstrekt, tenzij hiertoe uitdrukkelijke toestemming is verleend door de Opdrachtgever, dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de Opdracht dan wel Opdrachtnemer hiertoe verplicht is krachtens de wet of een rechterlijke uitspraak.
  2. De persoonsgegevens zullen door Opdrachtnemer op een behoorlijke en zorgvuldige wijze worden verwerkt conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voor verdere informatie verwijst Opdrachtnemer graag door naar haar privacyverklaring.
  3. Opdrachtnemer neemt passende technische en organisatorische maatregelen om de persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking. Deze maatregelen garanderen, rekening houdend met de stand van de techniek en de kosten van tenuitvoerlegging, een passend beveiligingsniveau gelet op de risico’s die de verwerking en de aard van de te beschermen gegevens met zich meebrengen.

Artikel 23 Geschillen

  1. De rechter in de vestigingsplaats van Opdrachtnemer is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de kantonrechter bevoegd is. Niettemin heeft Opdrachtnemer het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
  2. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.

Artikel 24 Toepasselijk recht

Op elke overeenkomst tussen Opdrachtnemer en de Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing. Elk juridisch conflict met betrekking tot de dienstverlening van Opdrachtnemer of deze Voorwaarden zal worden voorgelegd aan de civiele sectie van de rechtbank te ‘s-Gravenhage, Nederland.

Artikel 25 Wijziging en vindplaats van de Voorwaarden

Deze Voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de Kamer van Koophandel te Den Haag. Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de Overeenkomst.

 

 

Opgemaakt te Leidschendam op 10 april 2021, herzien op 24 januari 2025